PRO ZDRAVÍ A POHODU ŽENY 

 

Menopauza

Strašák jménem menopauza?

Při vyslovení slova menopauza se každé z nás vybaví stavy jako návaly horka, noční pocení, bušení srdce, nervozita, nespavost, bolesti hlavy, závratě, nezájem o sex, nárůst hmotnosti, osteoporóza …

Menopauza je zcela přirozený fyziologický děj a neměla by být proto považována za nemoc. Avšak u každé ženy probíhá velmi odlišně -některé symptomy menopauzy se vyskytují vzácně, zatímco jiné bývají velmi časté a vyskytují se prakticky u všech „menopauzálních“ žen. Tyto příznaky se dostavují velmi individuálně, mohou se projevovat již několik let před vlastní menopauzou, a stejně tak mohou přetrvat i několik let po ní.

Moderní životní styl s nedostatkem pohybu a vysokým důrazem na výkonnost však není ideální pro přetrpění příznaků akutního klimakterického syndromu. Každá z nás si chce svůj život přece užít, ne ho jen přežít! V současné době existuje několik možností, jak se s klimakterickým syndromem vyrovnat.

Samozřejmostí jsou pravidelné návštěvy gynekologa, dodržování zdravého životního stylu, udržování fyzické kondice, pravidelná a vyvážená strava a dodržování pitného režimu.

Může se zdát, že ideálním řešením je klimakterickým ženám dodat chybějící hormony.

Podání chybějících hormonů obvykle velmi rychle odstraní všechny zmiňované potíže a navíc může předejít rizikům spojených se sníženým množstvím estrogenů, jako jsou kardiovaskulární onemocnění nebo osteoporóza. Na trhu je celá řada nejmodernějších preparátů, které vám váš gynekolog může pomoc vybrat a doporučit. Každá z nás jsme jiná, a proto neexistuje nejlepší volba a nelze žádné řešení jednoznačně preferovat. Každý případ je vždy nutné posoudit individuálně a vybrat a doporučit to nejvhodnější. Nicméně HST je kontraindikována u žen po rakovině prsu, děložního čípku či tromboembolických nemocích, tedy asi u 10% všech žen. Mnoho žen má navíc obavu, že užíváním hormonální terapie se u nich zvýší riziko vzniku rakoviny prsu a že se u nich objeví vedlejší účinky jako napětí v prsou nebo nepravidelné krvácení.

Jako bezpečná a mírná alternativa HST pro případy lehkých symptomů menopauzy se nabízí podávání tzv. fytoestrogenů. Díky strukturální podobě s estradiolem se mohou vázat na estrogenové receptory a aktivovat je, byť obvykle s řádově nižší afinitou. Bohatým zdrojem izoflavonů je zejména sója a červený jetel. Bylo zjištěno, že právě asijské ženy, jejichž strava je bohatá na sóju, si na doprovodné příznaky klimakteria stěžují podstatně méně než ženy z evropských či amerických států.

Životospráva je také důležitá.

Po čtyřicítce by každá z nás měla dbát na svou životosprávu více než v předchozích letech. Důležité je zajistit tělu dostatek vitamínu D a vápníku, aby se předcházelo řídnutí kostí. Pokud přijímáme vitamínu D potravou málo, pak je substituční léčba sama o sobě neúčinná. V takovém případě je vhodné užívat tento vitamín ve formě léku. Dopřejte si jídla s dostatečným obsahem vitamínů, bílkovin a rostlinných tuků, vyvážená na cukry a s omezeným množstvím živočišných tuků. Měly bychom si dopřávat procházky, rekreačně sport a jiné pravidelné fyzické aktivity, abychom předcházely nechtěnému váhovému přírůstku, kardiovaskulárním onemocněním a osteoporóze. Nezbytné je eliminovat kouření a nadměrné pití alkoholických nápojů. Ale ze všeho nejdůležitější je být v klidu a psychické pohodě. Po práci se věnujte rodině, ale také sobě i svým koníčkům.